niedziela, 29 grudnia 2013

„Nagrody” - Erich Segal






Tytuł: Nagrody
Autor: Erich Segal
Gatunek: Proza współczesna/obyczajowa
Rok wydania: 1995
Wydawnictwo: Albatros
Liczba stron: 496 






Głównymi bohaterami książki są lekarze i naukowcy, których spotykają różne losy, niemniej jednak każdy z nich ma jeden cel.

Isabel da Costa – tzw. cudowne dziecko, które już od najmłodszych lat wykazuje wysoki iloraz inteligencji, wraz z nadambitnym ojcem przeprowadza się do Berkeley, by w wieku 12 lat z dala od rodzinnego domu rozpocząć studia na tamtejszym uniwersytecie. Izolowana od rówieśników cały swój wolny czas poświęca fizyce, co skutkuje odkryciami wywołującymi ogromne poruszenie w świecie fizycznym. Na swojej drodze napotyka młodego człowieka, którego zaczyna darzyć ogromną sympatią, co jednak nie wiąże się z akceptacją jej ojca. Pewnego dnia kilka niewiarygodnych wręcz informacji sprawia, że jej świat staje na głowie, a przyszłość zdaje się jedną wielką niewiadomą.

Adam Coopersmith - ceniony lekarz zajmujący się leczeniem niepłodności u kobiet przechodzi traumę po śmierci mentora a zarazem najlepszego przyjaciela Maxa. Wynagradza mu to małżeństwo z ambitną prawniczką Toni, które jednak wkrótce ulega rozpadowi. W wyniku rozwodu Adam zostaje nieomal bez grosza, a jego kontakt z ukochaną córką zostaje ograniczony do minimum. Mimo wszelkich przeszkód lekarz powoli zaczyna układać sobie życie na nowo, jednak na jego drodze znów pojawia się nieszczęście – nieuleczalna choroba przynosząca wiele cierpienia i niwecząca jakiekolwiek nadzieje.


Sandy Raven – naukowiec, od lat szkolnych platonicznie zakochany w Rochelle Taubman, która z premedytacją wykorzystuje jego uczucie, by osiągać kolejne sukcesy w karierze filmowej. Po latach wiąże się z Judy Morgenstern i kiedy jego życie zarówno osobiste jak i zawodowe układa się w jak najlepszym stopniu, nagle jedno wydarzenie sprawia, że jego świat odwraca się o 180 stopni, a najbliżsi mu ludzie okazują się być zdrajcami i oszustami. Od tej pory zamyka się w sobie, jest ostrożny, nie szuka większego kontaktu z innymi, a całkowicie poświęca się pracy naukowej.

Każdą z tych trzech postaci łączy jedno – marzenie o otrzymaniu nagrody Nobla. Jednak droga ku temu to nie tylko droga sukcesów, radości, wygranych, ale również droga wiodąca przez nieszczęścia, rozczarowania, zdrady i ogólnie pojęte cierpienie. Kto nie podda się i wygra ową walkę? Komu z bohaterów ostatecznie uda się spełnić swoje marzenie i otrzymać powyższą nagrodę?

Po którąś z książek autorstwa Segala miałam sięgnąć już parę dobrych lat temu, czytając w Empiku ich opisy, niemniej jednak pokaźna liczba stron nieco odciągnęła mnie od tego zamiaru. Ostatecznie po kilku latach, przez które nazwisko pisarza zdążyło wypaść mi z głowy, natknęłam się w bibliotece na mniejsze objętościowo ,,Nagrody’’ i rozpoczęłam lekturę owego dzieła. Jeśli chodzi o moją opinię, książka całkiem przypadła mi do gustu, sprawiła, że nie mogłam się od niej oderwać i co najważniejsze zniwelowała moją niedawną niechęć do czytania. Prawie każdy rozdział urywał się, zostawiając czytelnika w niepewności, wzbudzając w nim ciekawość i tym samym zmuszając do dalszej lektury. Książka o ludziach ambitnych, dążących do celu. Zaskakująca i nieprzewidywalna, a zarazem i skłaniająca do refleksji. Teraz wiem, że na pewno kiedyś sięgnę po następne powieści tego autora, bez obaw przed wielką liczbą stron.

5 komentarzy:

  1. Książka niestety nie dla mnie. :)

    http://shelf-of-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe klimaty, o autorze wcześniej nie słyszałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Również o tym autorze nie słyszałam... -,-

    Ale czy ja tam widzę mojego ukochanego bohatera - Sherlocka Holmesa? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serio? Wydawało mi się, że jest dosyć znany, tzn. może niekoniecznie sam autor, co jego 'Doktorzy' czy 'Absolwenci'.

      Heh, szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia, zdjęcia szukałam pod hasłem 'naukowiec', ale wszystko możliwe ;)

      Usuń
  4. Na początku książka mnie nie zaintrygowała, ale gdy czytałam kolejne akapity Twojej recenzji stwierdziłam, że to jednak może być coś dla mnie, chociaż to ani młodzieżówka, ani fantastyka - przeczytam, jeśli znajdę w bibliotece
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)
    izkalysa

    OdpowiedzUsuń